Roofvogelshow

Op Koningsdag komen er bijzondere gasten langs op het Binnenhof.

Om 14.00 komen Gerrit en Jannie van Valkerij Rijssen bij ons met hun prachtige roofvogels. Gerrit is erkend valkenier en samen met zijn vrouw Jannie deelt hij de passie voor het vliegen met hun roofvogels. Deze vogels zijn allemaal in gevangenschap geboren en de meeste zijn door Jannie met de hand grootgebracht. Hun meest beroemde vogel is Harly de witkop zeearend. Harly is de vogel die bij thuiswedstrijden van voetbalclub Go Ahead Eagles rondvliegt in het stadion De Adelaarshorst.

En nu komen zij naar Wierden op 27 april aanstaande. Gerrit is al in februari samen met enkele bestuursleden van de Oranjevereniging Wierden over het Binnenhof gelopen om te kijken of het wel een geschikte plek is voor zijn vogels. Bij elke beslissing die Gerrit neemt, staat het welzijn van de vogels op de eerste plaats. Gelukkig is het Binnenhof ruim genoeg voor een demonstratie. Vanwege het feit dat de ondergrond geen gras is, kunnen de vogels niet tentoongesteld worden op de grond. Hun vleugels zouden beschadigen op de stenen. Maar op de armen van Gerrit en Jannie gaat het zeker goed. Wie durft, mag ook eens de handschoen aan en een vogel op de arm nemen. Bestuurslid Ellen Maat is samen met dochter Ilse bij Gerrit en Jannie op bezoek geweest en hebben kennis gemaakt met de prachtige dieren die naar Wierden komen op Koningsdag. En natuurlijk zijn daar foto’s van gemaakt.

Kom ook kijken naar de roofvogel demonstratie en maak kennis met deze mooie vogels. Na afloop van de demonstratie is er tijd en ruimte genoeg om ook eens een roofvogel op je arm te nemen, dus fototoestel mee!