Demonstratie Kungfu- en Tai-Chi school Maulany

Meneer Maulany, die al 40 jaar ervaring heeft in Kungfu en Tai-chi, heeft gemerkt dat beide sporten een stuk minder bekend zijn bij het grote publiek dan bijvoorbeeld voetbal of volleybal. Dat vindt hij jammer, want ze hebben enorm veel te bieden voor zowel jong als oud.

Wat kunnen Kung-fu en Tai-chi voor jou betekenen?
Meneer Maulany merkt op dat de moderne mens door de drukke maatschappij voortdurend gehaast is en opgejaagd wordt. “We hebben juist ontspanning en rust nodig om ons gezond en gelukkig te voelen. Vaak bewegen we ook nog onvoldoende en dat kan grote gevolgen hebben voor het optimaal functioneren en prestatievermogen. Je kunt je mogelijk slechter concentreren, voelt je moe of futloos. Door het beoefenen van Kungfu of Tai-chi leer je weer scherp waar te nemen, krijg je een betere bloedsomloop en voel je je energieker. Lichamelijk word je sterker en leniger en de coördinatie verbetert.

Wat is Tai-chi chuan?
Tai-chi is een eeuwenoude Chinese bewegingskunst die leidt tot ontspanning van lichaam en geest. Door Tai-chi leer je tijdens de langzame, vloeiende bewegingen de spanning in je lichaam waar te nemen en vervolgens los te laten. Zo kun je alle spieren goed met elkaar in harmonie brengen en tot een diepe lichamelijke ontspanning komen. Een weldaad voor lichaam en geest. Tai-chi gaat uit van een rustige benadering, maar wel met een maximaal effect.”

Wat is Kungfu?
Kungfu is een hele veelzijdige sport waaraan iedereen kan deelnemen die graag fanatiek wil trainen. Het is meer dan alleen een zelfverdedigingsport. Natuurlijk ligt de nadruk op de trap-, stoot- en afweertechnieken maar ook wordt er veel aandacht besteed aan kracht en lenigheid. Je traint je hele lichaam. Dat doen we door o.a. buikspieroefeningen, push-ups, trainen van arm-, been- en borstspieren en verschillende soorten stretchoefeningen. Dat laatste is misschien wel het belangrijkst, want door stretchen maak je strakke spieren los waardoor je soepeler kan bewegen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in Kungfu of Tai-chi chuan dan is er gelegenheid om kennismakingslessen te volgen. 2 lessen kosten €8,00/3 lessen €10.00 en worden gegeven in de gymzaal aan de
Wilhelminastraat 17 in Wierden, Almelo, Oldenzaal en Hengelo.
Om mee te mogen doen, moet je minimaal 10 jaar oud zijn. (meer info op www.maulany.nl)

We zien je graag bij de demonstratie op Koningsdag om 11.00 uur in de feesttent !